بررسی روش های ارزیابی و ارزشیابی آزمون های روانشناسی صنعتی ـ سازمانی

1404/08/22
بررسی روش های ارزیابی و ارزشیابی آزمون های روانشناسی صنعتی ـ سازمانی
بررسی روش های ارزیابی و ارزشیابی آزمون های روانشناسی صنعتی ـ سازمانی

بررسی روش‌های ارزیابی و ارزشیابی آزمون‌های روانشناسی صنعتی ـ سازمانی

۱. مقدمه

آزمون‌های روانشناختی صنعتی ـ سازمانی ابزار اصلی تصمیم‌گیری استخدام و ارتقا هستند. عدم ارزشیابی صحیح آن‌ها منجر به انتخاب نادرست و هزینه‌های سنگین می‌شود.

۲. معیارهای روانسنجی کلیدی

معیارروش ارزیابینرم‌افزار
روایی محتواییCVR و CVIExcel/SPSS
روایی ملاکیهمزمان/پیش‌بینیSPSS/R
روایی سازهتحلیل عاملیAMOS/JAMOVI
پایاییآلفای کرونباخSPSS
IRTمدل‌های Rasch, 2PLR (mirt)
سوگیریDIFR (difR)

۳. روایی و پایایی

حداقل آلفای کرونباخ ۰.۷۰، روایی محتوایی CVI ≥ ۰.۷۹ و روایی ملاکی r ≥ ۰.۳۰ مورد انتظار است.

۴. نظریه پاسخ به آیتم (IRT)

جایگزین برتر نظریه کلاسیک، امکان آزمون تطبیقی و تحلیل دقیق‌تر آیتم‌ها را فراهم می‌کند.

۵. چالش‌های ایران

  • هنجارهای قدیمی (بیش از ۹۰٪ قبل از ۱۳۹۵)
  • ترجمه بدون تحلیل روانسنجی
  • عدم استفاده از IRT

۶. پیشنهادها

  • ایجاد بانک هنجار بومی
  • آموزش IRT و نرم‌افزارهای آزاد
  • الزام گزارش روانسنجی سالانه

۷. نتیجه‌گیری

ارزشیابی علمی آزمون‌ها دقت پیش‌بینی موفقیت شغلی را تا ۶۰٪ افزایش می‌دهد.

آزمون‌های شما چقدر معتبر هستند؟

هنجار قدیمی
روایی و پایایی نامشخص
نیاز به استانداردسازی
بر اساس استانداردهای APA, SIOP, ITC 2025 | قابل استفاده در دانشگاه و سازمان

شما هم نظر دهید

نام:
ایمیل (نمایش داده نمی شود):
آدرس وبسایت یا وبلاگ (در صورت تمایل):
متن نظر: